Informacje dla osób ze szczególnymi potrzebami
Zgłoszenie potrzeby udziału tłumacza języka migowego PJM, SJM, SKOGN
Zgodnie z ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dziennik Ustaw z 2017 roku pozycja 1824) osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu się mają prawo do swobodnego korzystania z wybranej przez siebie formy komunikowania się.
W celu zapewnienia osobom uprawnionym możliwości wyboru dogodnej formy kontaktu w Komendzie Powiatowej Policji w Oświęcimiu udostępniane są następujące środki wspierające komunikowanie się:
- poczta elektroniczna: komendant@oswiecim.policja.gov.pl
- faks: 47 83 26 201
- e-usługi: https://euslugi.policja.pl/ oraz https://euslugi.malopolska.policja.gov.pl/
- strony internetowe: https://oswiecim.policja.gov.pl/ oraz http://bip.oswiecim.kpp.policja.gov.pl/
- w KPP Oświęcim przez tłumacza online dostępnego przez komunikator Jabber. Informacja o usłudze na stronie: https://euslugi.policja.pl/
Pomoc osoby przybranej
Osoba uprawniona ma prawo do skorzystania z pomocy osoby przybranej czyli osoby która ukończyła 16 lat i została wybrana przez osobę uprawnioną w celu ułatwienia porozumienia z osobą uprawnioną i udzielenia jej pomocy w załatwieniu sprawy.
W przypadku korzystania przez osoby uprawnione z pomocy osoby przybranej nie wymaga się od osoby przybranej przedstawienia dokumentów potwierdzających znajomość PJM (polski język migowy), SJM (system językowo – migowy) lub SKOGN (sposoby komunikowania się osób głuchoniewidomych).
Prawo to może być ograniczone wyłącznie ze względu na zasady określone w przepisach ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 roku o ochronie informacji niejawnych (Dziennik Ustaw z 2019 roku pozycja 742)
Skorzystanie z pomocy tłumacza języka migowego lub tłumacza - przewodnika
Osoba uprawniona w celu załatwienia sprawy w urzędzie może skorzystać z pomocy wybranego przez siebie tłumacza języka migowego lub tłumacza - przewodnika. Nie wyklucza to możliwości skorzystania z innych uprawnień.
Zapewnienie dostępu do świadczenia usług tłumacza PJM, SJM, SKOGN
Komenda Powiatowa Policji w Oświęcimiu zapewnia osobie uprawnionej dostęp do świadczenia usług tłumacza PJM, SJM, SKOGN. Świadczenie to jest bezpłatne dla osoby uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dziennik ustaw z 2011roku numer 127, pozycja 721, z późniejszymi zmianami)
Osoba uprawniona jest zobowiązana zgłosić chęć skorzystania ze świadczenia, ze wskazaniem wybranej metody komunikowania się, co najmniej na trzy dni robocze przed tym zdarzeniem, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenia można dokonać w następujący sposób:
- wysyłając wiadomość na adres poczty elektronicznej: komendant@oswiecim.policja.gov.pl
- przesyłając informację faksem pod numer 47 83 26 201
- dzwoniąc pod numer telefonu dyżurnego jednostki 47 83 26 280
- wysyłając wiadomość przez: https://euslugi.policja.pl/
- w jednostce Policji przez tłumacza online dostępnego przez komunikator Jabber. Informacja o usłudze na stronie: https://euslugi.policja.pl/
W zgłoszeniu należy wskazać następujące dane:
1) imię i nazwisko osoby uprawnionej,
2) imię i nazwisko osoby przybranej (jeśli jest wybrana),
3) rodzaj sprawy i krótki jej opis (w przypadku sprawy już prowadzonej osobę lub komórkę organizacyjną Komendy, która sprawę realizuje),
4) propozycję terminu wizyty (z wyjątkiem spraw bardzo pilnych, co najmniej 3 dni przed terminem wizyty w KPP),
5) kontakt zwrotny/sposób kontaktowania się z osobą uprawnioną (zgłaszającą),
6) preferowaną metodę komunikacji (polski język migowy, system językowo-migowy, sposób komunikowania się osób głuchoniewidomych).
Zgłoszenie przesłane w dni wolne od pracy lub po godzinach pracy Komendy będą załatwiane i potwierdzane w pierwszy dzień roboczy następujący po dniu odebrania maila lub faksu.
Komenda Powiatowa Policji w Oświęcimiu zapewnia obsługę osoby uprawnionej w terminie przez nią wyznaczonym lub z nią uzgodnionym. O terminie i miejscu spotkania z właściwym merytorycznie pracownikiem Komendy Powiatowej Policji w Oświęcimiu osoba zainteresowana zostanie powiadomiona w sposób określony w zgłoszeniu. W przypadku braku możliwości realizacji świadczenia, zawiadamia się osobę uprawnioną wraz z uzasadnieniem i wyznacza się możliwy termin realizacji świadczenia lub wskazuje się na inną formę realizacji dostępu do usług.
Zgłoszenie interwencji przez osoby z dysfunkcją mowy i słuchu
W pilnych przypadkach osoby głuchonieme lub osoby z dysfunkcją mowy lub słuchu, mogą dokonać wezwania interwencji Policji, Pogotowia Ratunkowego lub Straży Pożarnej przez wiadomość tekstową w postaci sms.
Zgłoszenia należy dokonać za pośrednictwem Aplikacji Alarm112 (Aplikacja Alarm do pobrania na telefon komórkowy). Link https://www.gov.pl/web/numer-alarmowy-112/aplikacja-moblina-alarm112
Na terenie Małopolski osoby głuchonieme lub osoby z dysfunkcją mowy lub słuchu, zgłoszenia alarmowego mogą dokonać wysyłając sms pod numer telefonu 728 112 112.
W jaki sposób dokonać zgłoszenia za pomocą SMSa:
1. Być w bezpiecznym dla siebie miejscu;
2. Napisać na początku SMSa:
- podać swoje imię i nazwisko
- podać : jestem osobą niesłyszącą,
- podać adres zdarzenia tj. powiat, gminę, miejscowość, ulicę oraz nr domu
lub mieszkania. Można podać piętro na którym do zdarzenia doszło.
- należy krótko opisać co się stało
- należy podać ilość osób poszkodowanych (jeżeli jest jeszcze poszkodowany ktoś poza osobą zgłaszającą)
- można wskazać która służba jest potrzebna
3. Następnie należy czekać na zwrotnego SMSa z CPR, potwierdzającego przyjęcie zgłoszenia
4. Czekać na służbę ratunkową w bezpiecznym miejscu.
Pliki do pobrania
-
Formularz wniosek o zgłoszenie potrzeby tłumacza migowego
Data publikacji 19.09.2023 13:09(doc 36.5 KB)